Friday, June 3, 2011

Kritik..

Jika ada orang menkritik diri anda dihadapan orang..
Lebih-lebih lagi mengkritik hasil kerja anda..
"Kau yang buat kerja tak betul!"
Apa anda lakukan??
Marah? Maki? 

Bagi saya, lebih baik mendiamkan diri daripada memarahi orang itu..
Mungkin dia berkata benar..
Mungkin juga dia nak melindungi kesalahan dia..

Sudahlah dia menghebohkan 'kebodohan' kita dihadapan orang..
Tak perlulah kita menunjukkan 'kebodohan' kita pula dengan memarahi dia kembali..

Cukuplah sekadar senyum dan menerimanya dengan hati yang terbuka.. =)
Yang penting, ambil kritikan itu sebagai satu pemangkin untuk menjadi lebih baik.. insyaAllah..

Apa pula kata anda?

4 comments:

rubi @ cawan2 said...

kalo dgn ak, mati la org tu ak kerjakan. agaga...

tapi itu pun ikut mood ak gak. kalo tgh berapi tyme tu, konpem.. babai ar..

- A i D a N N a D i A - said...

rubi : haha.. kadang2 aku pun camtu gak.. kalau dah tahap marah gile2, xtau la camne reaction aku.. tp skrg ni kne byk2 bersabar.. ye la.. dah makin tua.. uhuk2~

i M a Z a i M i said...

errr...klo blakang2 mmg rsa nak melawan balik, memarahi, menjerit sume ada..

tp klo kat depan, klo org dah kate slh mcm kena trime je...

tp mcm rubi gak.depends on mood :)

Suspek Utama said...

yang penting jangan sama2 hanyut dalam kebodohan yang orang cuba ciptakan dalam diri kita :)

Sabar itu indah..ada penawar, ada hikmah..hanya menuntut sedikit masa.