Monday, January 3, 2011

Rombongan ke KL??

Assalamualaikum..

Tengok tajuk ni mesti korang fikir macam-macam kan.. ape?? ade rombongan ke kl untuk meminang cik nadia ker?? oh tidak.. biar aku cerita dulu..

Kisahnya begini....

Aku duduk di atas kerusi di Penang Sentral.. aku tengok jam.. 9.20am.. insyaAllah pukul 9.30am sampai la bus tu.. teringat lak kata-kata ayah aku semalam..

"Ini je tiket yang ayah dapat cari.. itu pun akak akan naik bas tambahan.."

Bas tambahan?? macam mana la rupa bas tambahan tu ek.. macam bas sekolah ke? selesa tak? ade air-con ke? takut la pulak sebab aku ni ade potensi mengalami mabuk bas yang maha dasyat..

Sambil menunggu tu, sembang-sembang la dengan mamat India (tak silap aku la sebab telinga dia bertindik..) dengan makcik.. dah leka-leka sembang, tengok jam dah pukul 9.50am.. adeh.. mamat India tu dah mula risau dah.. makcik sebelah aku pun cam tak senang duduk..

Lepas tu, dengar la sorang pakcik ni bersahut.. "Bas Butterworth - KL.. 2966.. ikut saya" orang tu dok ulang banyak kali.. erm 2966 tu no plate bas yang aku naik ler..hehe.. jadi kami pun ikut la pakcik tu.. alhamdulillah.. dapat gak naik bus walaupun lewat.. aku duduk di barisan kedua.. bas bertolak pukul 10am.. ok la.. daripada tak dapat naik langsung..huhu

Sampai kat tol juru, aku nampak banyak bas berhenti di sebelah kiri.. (jeng..jeng..jeng..) rupenya pegawai JPJ nak tengok-tengok bas yang kitorang naik.. drebar bus pun berhenti.. dia ambil dokumen penting dan bagitahu kat kami (macam announcement la..)

"Nanti kalau JPJ tanye nak pergi mana, jawab 'Bas ni bawak rombongan ke KL' tau "
(sila baca dengan loghat penang sekali.. hehe)

Aku pelik.. kenapa perlu tipu pegawai JPJ? kalau dia dapat tau, kang tak pasal-pasal kami semua kena bawak pergi balai polis, lagi la tak dapat balik KL..huhu

Lalu, drebar bas pun turun dan pegawai JPJ pun naik..

"Bas ni nak pergi mana??" (JPJ)

"Bas ni bawak rombongan ke KL.." (ade sorang kakak jawab)

"Ooo.. under persatuan ape??" (JPJ)

"argh.. sudah.. nak goreng ape pulak ni??" (getus aku dalam hati.. hehe.. masa ni memang muka aku sungguh innocent..hoho)

"Sebenarnye ini bas tambahan nak pergi ke KL.." (kakak tu)

"Ooo.. yeke?" (JPJ)

Ha.. kan senang jujur.. tak payah cari-cari idea nak menggoreng.. kalau menggoreng pun, aku rasa pegawai JPJ pun dapat tau la.. diorang bukannya budak-budak.. hoho

Dan kami pun terselamat.. lalu kami pun bertolak dengan aman...

Eh, tu je ke ko nak citer.. adeh.. aku tak kata pun citer dah habis.. sabar sabar.. hehe..

Bas kami pun bergerak sampai ke KL dengan selamat tanpa sekatan kali kedua.. fuh.. selamat.. lalu bas kami pun hampir sampai di stadium bukit jalil (SBJ).. tapi kena pusing dulu, tak boleh masuk terus.. untuk pengetahuan la, kita kena menghala ke highway KESAS dulu.. sebelum sampai ke tol KESAS, kita akan nampak 2 simpang, 1 simpang nak masuk ke SBJ dan lagi 1 simpang nak masuk highway max untuk pergi ke Putrajaya/KLIA..(kalau salah, betulkan ek..)

Sepatutnye, drebar bus ni perlu ambil simpang ke SBJ untuk turunkan kami di situ.. tapi malang tidak berbau, akibat careless or daydreaming (memandai je aku tambah..) drebar bas ni termasuk simpang nak menuju ke Putrajaya/KLIA dan hoorayy... dah salah jalan... hahaha

Drebar bas baru perasan.. "kenapa lain macam je jalan ni??" adeh pakcik, kita nak pergi Putrajaya ke?? hoho

"La.. silap la.. adeh.. nak buat macam mana.. tak nampak jalan.." drebar bus dok ulang ayat ni je sepanjang perjalanan sesat kami.. kesian pun ade.. huhu

At last drebar bas berkata..

"Erm.. dok kata kat pegawai JPJ bawak rombongan, last2 memang betul-betul macam bawak rombongan.. hehe"

Dan aku pun terasa nak jawab..

"Ye la pakcik.. alang-alang kita nak menuju ke Putrajaya ni, ape salahnye pakcik bawa kami pergi Masjid Putrajaya ke, Alamanda ke, Taman Botani ke.. baru la dinamakan rombongan.."

Ha.. lepas tu tak pasal-pasal aku kene campak keluar dari bas.. haha.. dan kami pun hampir sesat di Putrajaya.. seb baik ade orang nak jadi volunteer penunjuk arah.. kalau tak, maunye tak sampai SBJ, kene bermalam dalam bas lagi..(oit.. itu melampau.. haha)

Walapun sampai agak lambat (1 jam lambat tau tak!!), tapi bukan selalu dapat pengalaman camni.. hehe

p/s : tak baik tipu-tipu ni.. nanti terkena diri sendiri balik.. hehe
: jangan beli tiket lambat sangat.. =P
: a title can give a thousand of meaning.. betul ke? =P

2 comments:

Fær.han/Unown F/Gyan said...

Ahahaha~ pengalaman best naik bas! Ak nyer pengalaman naik bas setakat balik KMNS gi terminal 1 jer taw~! *ko ingat ker?* :>

- A i D a N N a D i A - said...

haha.. aku belajar naik bus pun dari terminal 1 la.. siap muntah-muntah lagi kat situ.. ngahahaha

tapi masa tu aku tak kenal ko lagi.. aku selalu nampak ko lalu kat susur gajah setiap pagi nak gi kuliah..(eh.. terkeluar tajuk la..haha)