Friday, July 17, 2009

Report LI dan Si Penjual Jeruk....

Bismillahirrahmanirraahim..Assalamualaikum..

Hari ini hari last untuk menghantar report LI.. memang saya berusaha keras untuk menyiapkan report tu.. masa tu dah pukul 12.. dah ade kat dalam bus dah masa tu.. cek balik report yang telah diprint tadi.. last2 ade satu bahagian yang tak print lagi.. apa lagi.. terpaksa turun balik dan pergi ke megastar untuk masukkan bahagian yang tertinggal tu.. ish ish nadia ni... boleh pulak tertinggal ek....

Pergi fakulti bahasa dulu.. ada usrah.. nasib baik tak start lagi.. huhu.. lepas usrah, baru pergi fac.. makan jap.. lapo beno masa tu.. lauk ikan keli dengan sambal belacan.. pergh!! sedap.. haha.. dah siap makan.. pergi hantar report dan benda-benda yang berkaitan kepada dr. fazlida..

Walaupun saya tak kenal dr. fazlida sangat, tapi saya dapat rasa dr ni jenis friendly..

Dr. Fazlida : "Haa... Baru nak hantar report?"

Saya : "Hehe.. dr, sebenarnye saya nak hantar report dalam minggu ni.. tapi tak sangka pulak terhantar hari ni.. hehe.."


Dr. Fazlida : "Ye la kamu ni... biasa la tu.. nama pun student.. tapi kamu ni orang yang pertama yang hantar report tau.."

Saya : "Heh? ye ker? tadi baru je jumpa aswad tadi.. muka confident semacam.. ingatkan dah hantar dah.."

Dr. Fazlida : "Dia belum hantar lagi... kamu kenal tak budak multimedia?"

Saya : "Emm.. ntah la kenal ke tak.. tapi kalau sebut nama, kenal kot.."

Dr. Fazlida : "Kamu kenal tak Mohd Waqiuddin?(ye kot ejaan dia.. sori kalau salah)"

Saya : "Kenal2.."

Dr. Fazlida : "Ha..bagitahu dia SILA HANTAR LAPORAN PRAKTIKAL HARI INI JUGA.. bagitahu kawan2 yang lain.. sape ntah kawan dia ni.. saiful lizwan(ye kot ejaan dia..) dengan ni mohd moonsyi.."

Saya : "Oh.. kenal sangat tu..... ok2.. nanti saya mesej dia.."

Apa lagi.. saya pun terus menghantar mesej kepada moonsyi seperti ayat yang berwarna merah diatas.. rasa nak je tambah KALAU LAMBAT HANTAR, KENE POTONG MARKAH.. baru diorang takut skit.. hehehe..

Ada satu cerita nak kongsi dengan korang... cerita tentang Si Penjual Jeruk..

Pada suatu hari, ade seorang pakcik ni.. kerja dia hanya jual jeruk jer.. itu je la pendapatan dia untuk makan minum dia..

Pada suatu ketika, pada malam sebelum hari esok, jeruk yang dia buat ni belum masak lagi.. Jadi dia pun berdoa "Ya Allah.. Kau masakkanlah jeruk aku ni.. kalau jeruk aku tak masak, macam mana aku nak jual? nanti aku tak ade duit untuk makan minum aku.. Ya Allah, bantulah aku..."

Pada keesokan pagi, pakcik pun tengok la jeruk ni tapi malangnye jeruk dia xmasak jugak lagi.. pakcik pun berdoa sekali lagi "Ya Allah, Kau masakkanlah jeruk aku ni..." tapi jeruk dia tak masak-masak jugak.. Lalu dia pasrah.. Dia bawak juga jeruk dia ke pasar untuk dijual..

Di pasar.. ade penjual lain pun jual jeruk jugak dan habis dijual.. tetapi jeruk pakcik itu tak dipandang orang pun.. ye la.. takkan nak beli jeruk yang tak masak lagi.. tapi pakcik itu terus bersabar...

Sampai pasar itu nak tutup pun tiada jeruk pun yang terjual.. lalu pakcik mengemas barang pakcik dengan muka yang sedih.. tiba-tiba datang seorang wanita menegur pakcik tersebut..

"Pakcik, kat sini ada jual jeruk tak?"

"Pakcik ada jual jeruk, tapi jeruk pakcik tak masak lagi.."

"Alhamdulillah.. saya memang tengah mencari jeruk yang tak masak lagi sebab anak saya suka makan jeruk.. anak saya ada kat Itali sekarang ni.. Jadi kalau hantar jeruk yang tak masak lagi, sampai kat sana mesti dah masak dah.. saya beli jeruk ni ye.. saya nak beli semua..."

Moral of story
1. Banyakkan bersabar.. sebesar mana pun kecelakaan, pasti ada hikmah disebalik semua tu..
2. bergantung harap pada Allah semata2.. itu kunci kejayaan yang sebenar.. tapi usaha tu kene ada la.. macam pakcik jeruk tu.. dia tahu jeruk dia tak masak, tapi dia pergi juga ke pasar..

Insaf dengar citer ni.. saya ni, kalau ade masalah sikit jer, tension.. kene dapat dugaan sikit, menangis... lepas tu down... ape la saya ni.. harap cerita ni boleh dijadikan ikhtibar untuk saya dan yang lain.. insyaAllah..

ok.. assalamualaikum....

2 comments:

eM. said...

owh..nama moonsyi kene sebut jugak dlm blog ni...weeeeee

tp bukan mohd moonsyi.

- A i D a N N a D i A - said...

ye ker?
alamak salah eja nama org..
sori tuan punya nama...
saya tahu nama 'carik' jer..hehe