Sunday, January 16, 2011

nasihat part 1

Assalamualaikum...

Selamat pagi.. hehe.. sape yang dah solat subuh tu, alhamdulillah.. bagus2.. yang baru bangun sambil gosok2 mata tu, cepat2 la solat ek.. hehe..

Erm, hari ni aku tak mahu la beremosi sangat seperti post2 aku sebelum ni.. cuma hari terasa nak sharing pengalaman aku dalam melayari hati dan perasaan seorang insan bernama lelaki..

Eh? demam ape pulak ni nadia oii.. tak perlu la nak ingatkan kisah lama.. haha.. yup betul.. tapi ini hanya sekadar untuk peringatan buat aku yang kadang-kadang lupa.. dan juga peringatan kepada sesiapa aje la yang nak baca nasihat dari aku ni.. haha

So, aku just ambil petikan dari nasihat2 daripada kawan aku sendiri dan kadang2 ambil petikan dari artikel yang aku baca..

1. Communication is very important to maintain a relationship.
- ini memang basic bukan? komunikasi antara anak dan ibubapa, antara kawan-kawan.. selagi ada manusia, mesti akan ade komunikasi.. tapi camne lak komunikasi antara pasangan? adakah kita cakap kat dia 'i love u' dah kira komunikasi?

ada seorang makcik bercerita dengan aku tentang kisah sebuah rumahtangga dimana si suami meminta izin untuk berkahwin lagi satu.. apa lagi, naik marah la si isteri dan mengadu ke kaunseling.. and makcik ini adalah kaunselor pasangan ini.. dan makcik tu bertanya tentang komunikasi antara mereka.. dan si isteri menjawab "suami saya seorang pensyarah dan selalu balik lewat malam tapi saya tak pernah merungut pun kalau dia balik malam.. tapi saya tak sangka dia menduakan saya.."

setelah mengkaji punca2nya, makcik mendapati pasangan ini mempunyai komunikasi yang teruk jugak la.. bukan teruk tu maknanye asyik dok ngutuk pasangan.. maksudnye pasangan ni tak bercakap dari hati ke hati.. camne nak bercakap dari hati ke hati? pakai aura ke? haaa.. yang tu aku tak tau.. sebab aku belom kawen lagi.. huhu.. mungkin kena buat sesi luahan hati or perasaan.. luahkan ape yang terpendam.. perkara2 camni kena belajar walaupun benda ini dianggap remeh oleh sesetengah pihak.. nanti aku tanye makcik tu balik.. hehe

kalau ikut pengalaman aku, memang komunikasi antara hati ke hati ni sangat penting la.. tapi sebaik-baiknya biarlah selepas kawen ye.. agar komunikasi tu jadi lebih berkat dan suci.. =)

2. pertunangan mengikut islam.
- aku perasan la ramai lagi confius pasal pertunangan ni.. masyarakat fikir, kalau ade buat kenduri skit, lepas tu ada hantaran, bakal mertua sarung cincin, itu dah kira bertunang.. cik kak, itu semuanya adat je.. dalam islam tak de pun suruh buat hantaran sume bagai..

Makna pinang dari segi syarak adalah pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin kepada pihak perempuan. Apabila pihak perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut.

Contohnya apabila seorang lelaki berkata kepada seorang perempuan, "Aku ingin jadikan kamu sebagai isteriku."

"Kahwin la dengan kita bila-bila," jawab perempuan tersebut.

Maka dari segi hukum syarak, tatkala pihak perempuan itu bersetuju, dia telah menjadi tunang kepada lelaki tersebut; walaupun ia disebut dalam telefon.

Jadi, haram bagi lelaki lain untuk masuk meminang jika hal itu diketahui. Namun jika pihak lelaki lain yang ingin masuk meminang itu tidak tahu, maka ia tidak haram.
[iluvislam.com]

bagi sesiapa nak kan kepastian, boleh la klik kat link yang aku selitkan ni.. lagi baik kalau korang tanye ustaz2 yang ade ilmu agama ni.. tapi bagi sesiapa yang tak leh terima hakikat tu, 1 je nasihat aku.. ini hukum syariah, tak kan la kita sanggup nak melawan semata2 nak mempertahankan adat.. kalau aku ade kelemahan tentang bab2 camni, tegur2lah aku ye..

so kawan2, cek balik ape janji manis mu dengan couple korang.. ade ke korang janji2 nak kawen? kalau ade, cepat2 la menikah.. at least biarlah mak ayah korang tau yang korang tu memang nak kawen.. kan berkat tu daripada main sorok2.. hehe

3. sebelum mencintai dia, cintailah Pemilik dia..
- apa maksud ayat ni? erm.. nak menyintai pemilik dia dulu tu, maknanya kena kenal mak ayah dia dulu ke? erm.. boleh jadi jugak.. ye la.. nak memiliki dia pun kena jugak dapat restu dari mak ayah kan? pergi ke rumah si gadis dengan membawa kain ela dari jalan TAR dan kain pelikat dari mydin untuk diberikan kepada mak ayah si gadis.. ohoo.. bestnye dapat menantu camni..

namun begitu, pemilik di sini bukanlah mak ayah pasangan kita, tapi Allah la pemilik dia.. ye la.. Dialah yang bagi perasaan cinta kat pasangan korang supaya mencintai korang.. Dia jugaklah yang menemukan korang berdua.. pasangan korang ni dikira hadiah dari Allah tau.. alhamdulillah.. bersyukur sangat2 sebab ketemukan korang berdua..

tapi ingat, jangan sampai korang kotorkan hadiah yang Allah berikan tu.. kotor mende pulak ni nadia? dah nama pun hadiah, takkan la nak pijak2 dan baling2 camtu.. bukan camtu.. bukan kotoran disebabkan begitu, tapi kotoran disebabkan maksiat2 yang korang buat.. camne? contoh la, korang berdating.. tak salah korang berdating, tapi biarlah ada orang teman.. at least tak de la korang buat benda yang bukan2..

aish nadia ni.. tak baik buruk sangka tau.. adeh.. bukan camtu.. korang pun tau kan, kalau korang berdating, akan ade makhluk bertanduk yang akan menemani korang.. bukan setakat teman, malah menghasut korang buat benda yang bukan2.. tak nak la bagitau benda ape yang korang akan buat.. korang sendiri faham kan?

orang cakap cinta itu buta.. tapi bagi aku, cinta itulah yang membutakan manusia.. kalau tak dikawal dengan akal, mula la nak try macam2.. tapi kalau dah terlanjur tu, korang fikirlah sendiri ek.."eh.. kitorang dating gak, tapi takde la sampai pegang2 tangan.." takpe la..bagus la kalau dapat kawal.. cuma lagi baik kalau ada teman.. =)

"cintailah Allah kerana ianya adalah sebaik-baik cinta, kemudian cintailah diri sendiri.. kemudian cintailah aku.." - novel bagaikan puteri

nanti aku sambung lagi citer aku.. aku nak minta maaf kalau korang baca ni, korang rasa panas je dengan aku.. chill beb.. aku sekadar menasihati aje.. aku pun pernah buat salah gak.. dan bagi aku, tanggungjawab aku untuk tegur dan bagi ilmu yang tak seberapa kepada kawan2 aku yang aku sayang.. kita sama2 nak jadi baik kan?

ok.. adios...

1 comment:

Fær.han/Unown F/Gyan said...

wah tazkirah~ alhamdulillah~ :) kesejukan diwaktu ptg hati ini :p *ahaks*