Sunday, January 17, 2010

BBQ..

Assalamualaikum..

Setelah berhempas pulas tenaga saya, sehingga terasa diri ini tersungkur dan bangun semula, akhirnya saya dapat jayakan BBQ ini walaupun tak ramai yang mahu join.. tapi saya tak kisah pun kalau ramai yang tak join sebab saya ade kawan-kawan yang memberi kekuatan ketika saya kesusahan..

Ok la..tak nak emo2 kat sini..huhu.. saya nak ceritakan sedikit pengalaman saya dalam mengendalikan program ni memandangkan saya tak pernah join BBQ, tahu makan sahaja..huhu

Pihak catering bagitahu last minute (pada hari jumaat) yang mereka tidak dapat supply makanan sebab sikit sangat orang(hanya 15 orang sahaja), mati akal jugak la sebab tak ada back up plan masa tuh.. rasa give up ade.. macam tak nak buat pun ade.. down giler la senang kata..

Lepas tu, saya pun cakap kat nuri yang saya cam tak boleh nak proceed.. nuri suruh saya proceed jugak sebab ada orang yang sungguh2 nak join.. tak kan nak hampakan orang yang nak join.. jadi kami pun plan sama2 barang apa yang perlu beli pada esok hari.. saya pun senaraikan barang2 penting untuk perap ayam.. kena jalankan jugak walaupun payah..

Pada hari sabtu, saya, nuri dan anje pergi ke pasar..budak perempuan tak dapat nak temankan saya pergi sebab kebanyakan mereka busy dengan dinner jelawat.. jadi saya ditemani oleh 2 orang bodyguard..

Nak dijadikan citer, kami ni tak pernah pergi ke pasar..(malunye saya xpernah pergi pasar..huhu)jadi bila sampai pasar tu, muka blur2 gak la..tapi tak pe..belajar kan? masa pilih ayam tu, tengok je..tak reti pilih la orang kata.. saya ingat lagi dialog saya dengan nuri..

saya : aku rasa kalau nak tahu ayam tu fresh ke tak, tengok kaki dia..kalau warna kaki ayam tu lain, itu ayam lama..(sambil menunjukkan kaki ayam yang pucat)
nuri : ye ke? mana tahu ayam tu memang ade penyakit kulit??
saya : erk??
anje : (senyap jer)

sudah pilih ayam, pilih bawang pulak.. nasib baik la saya ade skill memilih bawang yang elok..(terima kasih kepada mak saya.. =) ) masa pilih tu,

nuri : nedy, amik la cili api sekali..kita buat cicah kicap..
saya : nak kene buat ke? macam dah jadi 1 keje pulak..
anje : ala..beli sos cili sudah..(eh..anje bersuara la..huhu)

mereka tu memang suke buat lawak..ingat lagi masa nak redah air kat pasar tu..cian mereka terkena air hanyir kat pasar tu..nasib baik tapak kasut saya tinggi..jadi tak kene pada stokin saya masa tu..(terima kasih kepada crocs..hehe)

dan nasib baik kereta anje takde bau hanyir dari pasar..kalau tak, menangis2 dia nak buangkan bau hanyir kat dalam kereta dia..haha

dah beli barang, tiba masa untuk perap ayam pulak..masa cuci ayam tu, zana dan lehe pulak tolong saya..sebenarnye itulah first time saya siang ayam..huhu.. jadi, terkial2 jugak la nak siang ayam tuh..nasib baik zana banyak tolong saya..

sambil2 siang tuh, saya kata "bab siang2 ni selalunye bagi kat ayah jer..ayah reti siang ayam dan ikan..aku pulak reti masak jer, tak reti siang2 nih.." ini namanye ayat nak sedapkan hati..huhu

lepas siang ayam, siang bawang pulak..yeah, ini memang kepakaran saya.. nasib baik saya tolong mak masak kat dapur..huhu..jadi bermulalah adegan nanges-menanges masa ni.. saya pun tak terkecuali..huhu

lepas siang bawang, blend pulak..macam2 benda bubuh dalam blend tuh..saya ikut je..bertambah dengan nuri pun join sekali, lagi la kecoh masa tu..huhu..masa perap ayam tu, tangan saya la jadi mangsa..dengan bau bawangnye bercampur dengan serbuk kunyit, hanya Allah je yang tahu..

nasib baik nuri dan lehe tolong..huhu..yang lawaknye, anje sempat rasa bahan perap ayam tu.. dia kata sedap..hehe..tengok la air tangan sape..(terbangga pulak..alhamdulillah..)

pada keesokkan harinye(hari ahad), kitorang nak hidupkan api pulak.. masa tu, ramai dah yang datang.. cici, pijot, kak shamsiah, cekgu dan dila.. masa nak hidupkan api tuh, macam2 cara dah buat tapi taknak hidup.. lehe pun turun dengan alat2 rekreasi dia..itu pun taknak hidup jugak..

last2 cici pun cuba hidupkan.. dan berjaya!! huhu.. yang lain pun berkata "polis pun ade ajar camne nak hidupkan api ker?hehe"(cici tu budak suksis)

Maka, bermulalah memasak ayam yang telah diperap semalaman.. zana lah tukang mengipas bara api.. diya pun ade tolong kipaskan jugak..walaupun angin yang dihasilkan tak sekuat zana..haha =p adegan lari dari asap jugak ade..semuanya tak nak bau asap lekat kat baju..hehe..lehe rileks jer..huhu

kemudian kami pun makan beramai2..diorang kata ayam BBQ sedap macam ayam kenny rogers..huhu..tengokla air tangan sape..huhu(nuri tahu ni mesti dia kata "nedy, air tangan kita ek.."huhu) sangatlah best BBQ kali nih..insyaAllah nak buat lagi tapi kalau boleh nak semua budak kelas join..baru meriah..

jadi saya nak buat penghargaan kat sini..(mesti la..blog ko kot..)

thanks nuri sebab tolong aku buat semua ni..kalau takde ko, takde kot BBQ nih..huhu

thanks zana sebab tolong aku prepare untuk BBQ nih..takde ko, susah nak jalankan BBQ ni..

thanks dila sebab bagi support kat aku dan supply kek yang sedap..

thanks lehe sebab bagi pinjam barang2 rek dan tolong bakar ayam..

thanks anje sebab tolong bawak aku dan nuri ke pasar pakai kereta ko..

thanks cekgu sebab tolong belikan barang yang tak cukup..

thanks diya sebab bagi idea untuk aktiviti BBQ..

thanks sha,cici,pijot,kak shamsiah, kak sya dan syamim sebab sudi datang support program ni..

sayang korang semua.. =)

p/s : takleh nak upload gambo..asyik error jer..nanti saya cube upload sekali lagi..huhu
p/s^2 : masih kekenyangan..blurp..alhamdulillah..

8 comments:

adyllbbs said...

baru nak tnye mane gambo nye..hehe~
well tak sia2 usaha gigih korang..

p/s : lapo la..ade mknn lebey x? ahakss~

- A i D a N N a D i A - said...

adylla, tu la..try upload tapi asyik error je..huhu
alhamdulillah dapat gak buat..

p/s : takde la dila..sumenye dah sumbat kat dalam perut nih..huhu

tough lady :) said...
This comment has been removed by the author.
tough lady :) said...
This comment has been removed by the author.
tough lady :) said...

ceh ceh nedy..mane pengharagaan utk aku yg carikan catering baru..tisk tisk..kecik hati..tercari2 nameku..huuuu..
da laa msg kat no celcom tak delivered.. tisk tisk

p/s - tahniah!mesti blh bangkit nye dgn adenye kwn2 camni kan..huuu

Nazirah Sharifuddin said...

nanti kita wat lagi bbq nak nedy. huhu cam best je. teringin sgt nak mkn ayam bbq nye. slurpp.

gmba wajib tunjuk bile akak balek nanti k~

- A i D a N N a D i A - said...

bell, ok2..aku buat penghargaan kat cni..thanks bell sebab bagi no tepon budak junior untuk order nasi goreng..huhu
oh..saya dah lama tak on celcom..kekurangan henfon..huhu

p/s : thanks..setuju sangat dengan kata2 bell..

- A i D a N N a D i A - said...

kak nazi, boleh jer buat..nanti kita plan camne ek..

nanti nedy tunjukkan gambo walaupun sikit..hehe